dimecres, 25 de gener del 2017

DEL MONESTIR DE SANTA Mª DE LILLET AL GORG DE LA LLEONA

Fitxa

Ruta de senderisme: Circular "Lineal"
Itinerari: Monestir i Gorg de la Lleona
Distància: 6,94 km
Durada: 4,46 Hores.
Dificultat: Fàcil amb calma
Nens: Sí.
Data de realització: 23 Desembre 2016

Track de la Ruta

Itinerari i Crònica

Per la C-16, a Guardiola de Berguedà agafar la B-402 en direcció a la Pobla de Lillet. Un cop al poble continuar per la B-402, en direcció a Ripoll a tocar del PK 11, trobarem una desviació a mà dreta degudament indicada per anar al Monestir de Santa. Mª de Lillet. Aparquem just a l’inici.

Ruta fàcil només s'ha de tenir en compte el desnivell, començarem la caminada a l’inici de la pista creuant el riu Arija i continuant fins arrivar al Monestir.

Monestir de Santa Mª de Lillet

El monestir romànic de Santa Mª de Lillet construït al segle IX i esmentat en un document del 17 d’abril de 819, les primeres notícies que se’n tenen son de l’any 833, on consta com a església parroquial. Durant la visita hem pogut comprovar que actualment s’hi fan obres de restauració.

Prenent el (PR-C 52) deixarem a la nostra esquerra la bonica església romànica.

Rotonda de Sant Miquel de Lillet

És l'única església de planta circular de la comarca del Berguedà. Construïda a finals del segle XI o a començament del segle XII, vinculada al gran monestir veí. Destaca per la seva austeritat i regularitat, només trencada pel petit absis i la porta d'entrada.

Continuarem per un sender on anirem guanyant alçada i anirem seguint sempre les marques del (PR) grogues i blanques, arribarem a un pal indicatiu on girarem a la dreta (desviant-nos per un moment de les marques del PR) per pujar al Castell de Lillet on gaudirem d'unes boniques vistes de la zona.

Castell de Lillet

Castell de Lillet o Castell de la Vila (segle IX) refugi dels habitants de la vall de Lillet. Actualment està gairebé enderrocat, tan sols hi podem contemplar una petita paret. El castell estava edificat dalt d’un roquerar en forma d’esperó, inaccessible per tots els costats menys pel que hi hem pujat.

Retrocedirem pel mateix camí fins a la bifurcació i seguirem pel sender (PR-C 52) fins a un punt on veurem una (fita) a la nostra esquerra, (juntament amb unes marques blaves i vermelles) que ens indiquen el cami que hem de prendre per dirigir-nos al Gorg de la Lleona. veurem que hi ha força vegetació pero el camí se segueix bé i ens portarà fins al Gorg (en el nostre cas estava totalment glaçat).

El gorg de la Lleona

És una bassa encabida en un bosc de pi roig, i "protegida" per una paret rocosa bastant impressionant.

Es tracta d'una bassa natural, que en anyades amb densitat elevada de pluges presenta una bona gorga, però en anys secs té poca aigua i crea al seu entorn una zona com d'aiguamollsÉs un indret curiós, ja que és una mena d'estany format per un aflorament natural d'aigua, entorn a la qual s'hi troba vegetació pròpia d'una zona humida de muntanya, a més de fauna com gran quantitat de granotes, libèl·lules, entre d'altres. La part nord de la bassa, cap on pren desnivell, conforma un petit regueró d'aigua que flueix fins desaiguar al rec del Clot de Serra Pigota, el qual després desemboca al Rec del Junyent.

Per tornar, desfem el camí.

Presentació Diapositives

Perfil i Estadístiques

Punts més significatius, interessants i conflictius de la ruta

Resum
Distància: 6,94 Km.

Hora
Temps transcorregut: 4:46 h Temps en moviment: 2:24 h Temps aturat: 2:22 h

Alçada
Inici: 862 m. Màxima: 1207.51 m. Mínima: 859.41 m.

Desn. de pujada acumulat: 442.26 m.
Desn. de baixada acumulat: 415.14 m.

Mapa

CartografiaMoixeró + La Tosa, Editorial Alpina (1:25.000)