diumenge, 19 de març del 2017

Nens: Si
Data de realització:11 Març 2017

Itinerari i Crònica

Des de l'Eix del Llobregat (C16). En sentit nord, abans d'arribar a Guardiola del Berguedà, cal agafar el trencant a l'esquerra després del Túnel de Guardiola i prendre la carretera B400. Uns 7 quilòmetres després, cal agafar el trencant a mà esquerra cap a Vallcebre. En 3 quilòmetres hareu arribat al poble de Vallcebre.

Des de Sant Corneli, s'hi pot arribar per la carretera (BV-4025). A uns 7 quilòmetres de Sant Corneli, després de passar Fígols i Fumanya, cal agafar un trencall a mà dreta per coll de Fumanya, cap a Vallcebre. Aquesta carretera es tanca a l'hivern per la presència de neu i glaç.

Com arribar-hi Google Maps

Descripció de la ruta

Extraordinari itinerari pels voltants de Vallcebre que permet recórrer la seva espectacular cinglera a través de diferents graus o punts de pas i pujar al Tossal Llisol. Les vistes són esplèndides, es pot gaudir d'extenses panoràmiques als quatre vents de les serres d'Ensija, el Cadí, el massís del Pedraforca, el Moixeró, Gisclareny, Tossa d’Alp, el Puigllançada, el Catllaràs, el Picancel, les valls de Saldes i del Llobregat i l'embassament de la Baells. La vegetació és a més molt variada, d'espessos i ombrívols boscos de pins al principi, matollars vora els cingles i camps de conreu i àmplies zones de pasturatge prop de les nombroses i disseminades masies que es trobaran. S'hi poden veure també força rapinyaires solcant el cel com voltors, àligues, xoriguers i, amb sort, algun trencalòs. L'església de Santa Maria de Vallcebre, l’Ermita de Santa Magdalena i l’Ermita de Sant Ramon, passant tambe per la Font del Serrat

La ruta comença davant de l'ajuntament. Prenem la carretera cap al sud, amunt, fins a trobar una pista a mà esquerra que va cap a l'ermita de Santa Magdalena (està indicat).

Una vegada fora del nucli del poble, arribem, al cap d'uns minuts, a dues cases: Cal Vila i Cal Ponç. Al peu del camí hi ha un safareig públic que s'abasta d'una cabalosa font: la Font de Belians, una mostra de la vida d'abans. Predominen els camps, avui convertits en zones de pastura. El camí es dirigeix cap al bosc i creua antigues feixes amb murs de pedra seca, actualment envaïdes pel bosc.

Quan portem mitja hora caminant, prenem un sender que surt darrere de la Creu del Culell fixada a una roca que es té davant. Creuem un torrent i comencem a remuntar lleugerament.

Arribem a l'Ermita de Santa Magdalena, un edifici molt auster d'una sola nau amb campanar bastit al s. XVII i cada any és el destí d'un romiatge. Al costat de l'església hi ha una font seca amb un dipòsit de roca natural. L'aigua va deixar de rajar quan la galeria d'una mina va perforar-ne el curs. Antigament, a aquesta font se li atribuïen poders curatius contra les berrugues.

Des de l'església, els senyals ens porten pel bosc fins a entroncar amb el camí que va de Vallcebre al Grau de la Mola, que és el que ara anem a buscar. Els graus són passos o camins naturals o construïts, que permeten salvar el desnivell de cingleres i llocs abruptes, i que fins el segle passat eren els únics llocs per on es podia accedir a Vallcebre, donada l’escarpada orografia del municipi.

Des del grau de la Mola, el camí busca la línia d'alta tensió. A partir d'aquí comencem a carenejar cap a llevant per la cinglera de Vallcebre. En aquest punt podem gaudir d’unes vistes esplèndides que varian a cada tram de camí. Un cop arribem al Grau del Sastre, entrem i sortim del bosc passem pel Grau de la Canaleta i el Pla de Borromba resseguint tothora el penya-segat amb grans i canviants panoràmiques dels mateixos cingles, Vallcebre i les serres circumdants com Ensija, Gisclareny, el Cadí, el Moixeró, el Catllaràs i el Picancel, contemplant a migdia l'embassament de la Baells. Un cop al Grau dels Boits, deixem a la dreta una variant de la ruta (PR C-128.3) que descendeix al Jou. Mes endavant arribem al Grau de les Granotes.

Prenem una pista a l'esquerra per, de seguida, agafar també a mà esquerra una altra variant (PR C-128.1) que puja cap al Tossal Llisol, on oneja una bandera. Pugem pels extensos camps de Cal Menut, que queda a sota. Quan la pista fa un pronunciat revolt cap a l'esquerra, podem veure les muntanyetes de les trumferes en els camps, sobretot a l'esquerra.

El Tossal Llissol és un mirador privilegiat de pràcticament totes les serres de la comarca, amb el poble de Vallcebre a baix. Val la pena aturar-s'hi una estona i, amb l'ajut de la taula d'orientació, absorbir totes les vistes. Un autèntic mirador davant del Pedraforca, Cadí, Penyes Altes de Moixeró, Tossa d’Alp, Puigllançada... etc.

Des del Tossal, la ruta emprèn la baixada cap a l'Ermita de Sant Ramon, passa per zones de cultiu i manté extenses vistes d'Ensija i el Pedraforca. Tot i que és una església moderna, del segle XIX, Sant Ramon té la seva gràcia i l'emplaçament és atractiu.

A partir d'aquí, la ruta, sempre de baixada, alterna corriols i pistes de terra. Cal fer atenció a les marques ja que el recorregut fa diversos canvis de sentit mentre busca connexions en un entorn boscós. L'itinerari acaba passant per la Font del Serrat i amb dos atractius passos de torrent el de Cal Rodó i el Torrent del Forat Negre que el creua el Pont de Cal Xalet segles XII i XIII

Per acabar ens encarem novament al poble de Vallcebre.

Presentació Diapositives

Perfil i Estadístiques

Punts més significatius, interessants i conflictius de la ruta

Resum
Distància: 10,483 Km. Àrea: 4,1 Quilòmetres quadrats.

Hora
Temps transcorregut: 6:18 h Temps en moviment: 3:56 h Temps aturat: 2:22 h

Alçada
Inici: 1131.54 m. Màxima: 1336.18 m  Mínima: 1083.7 m.

Desn. de pujada acumulat: 426.63 m.
Desn. de baixada acumulat: 427.51 m.

Mapa

Cartografia: Rasos de Peguera, Editorial Alpina (1:25.000)