dijous, 9 de març del 2017

Nens: Sí.
Data de realització: 3 Març 2017

Itinerari i Crònica

Des de l'Eix del Llobregat (C16). En sentit nord, abans d'arribar a Guardiola del Berguedà, cal agafar el trencant a l'esquerra després del Túnel de Guardiola i prendre la carretera B400. Uns 7 quilòmetres després, cal agafar el trencant a mà esquerra cap a Vallcebre. En 3 quilòmetres hareu arribat al poble de Vallcebre.

Des de Sant Corneli, s'hi pot arribar per la carretera (BV-4025). A uns 7 quilòmetres de Sant Corneli, després de passar Fígols i Fumanya, cal agafar un trencall a mà dreta per coll de Fumanya, cap a Vallcebre. Aquesta carretera es tanca a l'hivern per la presència de neu i glaç.

Descripció de la ruta

Un passeig fàcil i planer per la vall del poble de Vallcebre, on hi ha diferents elements patrimonials que testimonien el passat agrari del municipi (ponts, barraques, trumferes, fonts, forns, camins empedrats, etc). Elements indicadors d’un passat agrícola molt més recent que la llacuna que havia ocupat aquesta zona en l’antiguitat i que li dóna nom. Es passa per diferents espais d’interès geològic, rouredes, boscos de ribera i de pi roig, per zones de conreu, i feixes d’antics camps agrícoles actualment abandonats.

La ruta s’inicia a la Plaça del Campanar,. Des d’allà prenem el carrer que marxa pel costat de la rectoria fins a trobar el Safareig de Cal Teixidor, recentment recuperat en el marc d’un projecte local.

Aquí cal deixar la carretera asfaltada per prendre el corriol graonat marcat com a PR que ens portarà fins al Pont de Cal Xalet amb indicis d’haver estat construït entre els segles XII i XIII. El pont ens permetrà creuar el torrent i enfilar amunt suaument pel camí de carro envoltat de pedra en sec, ja sigui per sustentar el mateix camí o les feixes del voltant fins a trobar el camí asfaltat que prendrem cap a l’esquerra.

Arribant a la cruïlla de Cal Rodó ens desviem del camí per fer una visita al proper Forn de Guix de Cal Xic (seguiu plaques grogues), tornem enrere fins a Cal Xic.

Aquí deixarem la pista asfaltada per continuar per l’esquerra per un camí de formigó. A 100 metres escassos girarem cap a l’esquerra i prendrem un camí de carro des d’on podrem gaudir d’unes vistes espectaculars de la serra del Cadí i el Moixeró, Ensija,... Durant el recorregut anirem trobant diverses trumferes “totes elles identificades amb el seu nom amb una petita placa”.

Més endavant ens trobarem amb una bifurcació PR-C 120.1 (Camí de St. Ramon), ens desviem del camí a l'esquerra per poder visitar la Font del Serrat, tornem enrere i continuem pel PR que seguirem un centenar de metres, (en aquest tram hi ha la Font de la Teula).

Llavors el deixarem per continuar cap a la zona dels Badlands de la Llacuna. Creuarem els badlands, l’Esllavissada “aqui ens desviem a la dreta per accedir-hi”, la Barraca del Pere Pauló i arribarem fins a La Llacuna, un espai sense aigua però que com el nom indica probablement devia ser una llacuna que es va assecar.

Continuem fins a una propera bifurcació i ens desviem del camí uns 300 metres per visitar La Fonteta.

Accedim altre cop al camí on comença a davallar i ens portarà novament cap a una zona de trumferes i zones de conreu.

Arribarem a una cruïlla de pistes forestals amb una masia al costat. Baixarem cap a la dreta i passarem pels masos de La Carrera i Cal Toni fins a arribar a una bifucarció.

Caldrà seguir el camí rural asfaltat cap a l’esquerra per creuar el Pont de Cal Toni.

Un cop creuat el pont, haurem de deixar la pista per prendre un antic camí de ferradura a mà esquerra. El camí s’endinsa en una fresca roureda i encara es poden contemplar alguns trams empedrats, reminiscència de l’origen medieval d’aquesta via. Seguirem amunt fins a trobar la Font Xaleta situada just a sota el poble de Vallcebre.

Punt final del nostre itinerari.

Presentació Diapositives

Perfil i Estadístiques

Punts més significatius, interessants i conflictius de la ruta

Resum
Distància: 6.353 Km.

Hora
Temps transcorregut: 4:52 h Temps en moviment: 2:34 h Temps aturat: 2:18 h

Alçada
Inici: 1119.76 m. Màxima: 1146.62 m. Mínima: 1035.58 m.

Desn. de pujada acumulat: 163.99 m.
Desn. de baixada acumulat: 164.45 m.

Mapa

Cartografia: Rasos de Peguera, Editorial Alpina (1:25.000)