dimarts, 22 de març del 2016

SALT D'AIGUA DEL MOLÍ DE BALLÚS

Fitxa

Ruta de senderisme: Circular
Itinerari: Cal Rosal - Sant Vicençs d'Obiols - Molí de Ballús - Riera de Graugés i Colònies
Durada: 4 Hores. amb calma
Dificultat: Fàcil
Nens: Sí.
Data de realització: 8 Març 2016

Itinerari i Crònica

L’inici de la ruta comença a Cal Rosal (Berguedà). Per la C16 (Eix del Llobregat). Direcció nord, sortida 92. Direcció sud, sortida 95.

Descripció de la ruta

Pont d'Orniu

Ruta molt variada. Sortim de l’aparcament i ens dirigim cap al Pont d'Orniu on creuem el Riu Llobregat, seguim el camí fins a Sant Vicenç d'Obiols, on hi trobem una joia del romànic berguedà.

Església preromànica de Sant Vicenç d'Obiols

L'església de Sant Vicenç d'Obiols és un temple preromànic i està situada en una petita esplanada que acull tres edificis més: la casa Obiols, la Rectoria i un paller. Tot el conjunt està construït directament sobre la roca natural. Quant a l’església es desconeix la data de consagració, però és anterior a l’any 888”.

Al voltant hi ha un gran dispersió de tombes antropomorfes d'extrems arrodonits que constitueixen una necròpoli. Es deixa aquest conjunt històric a l'esquerra i es remunta lleugerament fins al Colletó de Ballús.

Colletó de Ballús

Se surt a un petit coll elevat, davant d'un extens camp, on el camí es bifurca. Cal anar a la dreta cap a Graugés. Uns metres més endavant es troba una nova bifurcació just aqui sobre la roca hi ha la Tina de Ballús.

Cal Ballús

Ens desviem a l'esquerra passant pel costat de Cal Ballús.

Més endavant arribem a la font de Ballús, seguim per la dreta fins al Molí de Ballús.

Molí de Ballús

Molí fariner que dóna nom al salt va ser construït entre els segles XVII i XVIII i actualment és utilitzat com a residència.

Creuem la riera de Graugés, a pocs metres més endavant hi ha el caminet que baixa al salt d'aigua de Ballús, cal anar amb compte de no passar-se l'entrada si es vol visitar.

Salt d'aigua del Molí de Ballús

Bonic lloc on el curs de la riera de Graugés l’aigua cau des d'uns deu metres d’alçada per sobre d'una gran balma, és un lloc digne de veure possiblement és el millor lloc de la ruta per aturar-se i descansar.

Riera de Graugés

Ens endinsem al bosc seguin el camí marcat que transcorre paral·lel a la riera fins arribar a l'Ametlla de Casserres.

Ruta de les Colonies

L'Ametlla de Casserres

Des de l'Ametlla de Casserres seguim la Ruta les Colònies (marques blanques i grogues) direcció nord, travessem la colònia de l'Ametlla pel carrer dels habitatges, passem pel costat de la fàbrica.

Canal Industrial

Des del canal industrial un petit sender porta fins a la colònia La Plana

La Plana

Abans d´arribar al polígon industrial ens desviem a la dreta, passem paral·lels al riu Llobregat fins arribar a la fàbrica i als blocs d´habitatges.

Des de la Plana retornem a l’església de Sant Vicenç d’Obiols i ens dirigim altre vegada a Cal Rosal.

Galeria d'imatges

Perfil i Estadístiques

Punts més significatius, interessants i conflictius de la ruta

Resum
Distància: 9,51 Km. Àrea: 1,6 Quilòmetres quadrats.

Hora
Temps transcorregut: 4:04:28 h Temps en moviment: 3:01: 39 h Temps aturat: 1:02:49 h

Alçada
Inici: 487.5 m. Màxima: 551.61 m. Minima: 464.66 m.

Desn. de pujada acumulat: 147.48 m.
Desn. de baixada acumulat: 146.35 m.

Vídeo del Recorregut

CartografiaLluçanès, Editorial Alpina (1:25.000)