dissabte, 8 d’abril del 2017

Nens: Si
Data de realització: 31 Març 2017

Itinerari i Crònica

Per la C-16 arribem a Berga i continuem direcció Andorra i Túnel del Cadí; passem el túnel de Berga i just desrés de la sortida prenem el primer trencant a la dreta i tot seguit a l’esquerra direcció “Sant Llorenç de Morunys”. Continuem per aquesta carretera aproximadament 1 km i agafem el primer trencant asfaltat a mà dreta. Si ens hi fixem veurem el cartell “Vilaformiu”. seguim aquesta direcció fins arribar a la cruïlla que deixa vilaformiu a l’esquerra, i a uns 100 metres deixem el cotxe.

Descripció de la ruta

La proposta d’aquesta ruta és visitar el Castell de Blancafort vorejant les quatre vessants de la muntanya.

El castell o força de Blancafort, està situat al cap rocós de la Serra de Blancafort entre el Tossal de la Guàrdia i el Serrat de la Figuerassa. Es va construir a la part més alta d’un turó, al cim d’una penya de pedra blanca, situada a uns 3 km al nord de Berga, en un sector que fa de límit entre l’Alt i el Baix Berguedà. Està orientada al sud i a 1.176 metres d’altitud, des d’aquest punt s’albira una bona extensió de terreny del Berguedà i diversos trams del riu Llobregat, al tram de la Baells i de Cercs. A la part del darrere del castell, hi ha la Vall de Vilosiu o de les Garrigues i els Rasos de Peguera.. És una zona coberta de prats i de boscos de pi. A la banda oposada, cap a la conca del riu Metja (o Demetge) al vessant de la muntanya, hi ha els veïnats de Merolla.

La ruta comença a la pista enquitranada. Camí 0503, marques grogues. Seguim rectes fins arribar a l’antiga pedrera.

Antiga Pedrera de Cal Ros de Merolla

Pedrera de roca calcària que s'explota l’any 1898 per a la fabricació d'òxid de calç.

Deixem el camí recte i agafem el que puja a l’esquerra. Camí 0502. Gaudim de bones vistes.

Casa de Merolla, el Pantà de la Baells i la Serra del Picancel

Mes endevant deixem la pista i agafem un sender a l’esquerra.

Se surt a una clariana del bosc per on passa una Línia elèctrica, pujant cap a la dreta anem guanyant alçada fins enllaçar amb el camí que ens dirigeix a la Collada Baixa.

Collada Baixa

Cruïlla de camins. Agafem el camí de la dreta, creuem un vailet i enllacem amb una pista. La seguim cap a l’esquerra, camí 0506.

S'arriba a una bifurcació i seguim endavant sense fer cas de la que marxa a la dreta. Des d'aquí podem contemplar.

Vistes al Sobrepuny, Puigllançada i Tossa d'Alp

Serra de Blancafort

Girem a l'esquerra endinsant-nos a la Serra de Blancafort. Podem contemplar la Vall de Vilosiu a la dreta. Continuem fins a trobar a l’esquerra el camí que puja al Castell. A partir d'aquí, encarem de forma directa la pujada al Castell.

Castell de Blancafort

Actualment molt derruït, aquest castell és documentat des del 1174, i facilitava la relació i la comunicació entre els diversos castells de la zona dominada per Pere de Berga. Prop del castell hi ha les restes de l’església de Sant Miquel, una petita església castellera d’una sola nau i amb un absis semicircular, construïda també en el s.XII.

Retorn

Ho fem pel mateix camí fins el Coll de Blancafort

Després seguim la pista cap a l’esquerra, “Marques grogues” fins a trobar una cruïlla.

Baixem per la pista que surt a l’esquerra, perpendicular a la que seguim.

Deixem la pista i agafem un corriol a la dreta, seguint les marques grogues. En aquest tram just a l'esquerra hi ha a els Cingles de Cal Ros cal fixar-se degut a la vegetació.

Passem al costat d'un.

Carregador o tremuja

És el de l'antiga Mina "Cosaco o del Roc Gros”. Just a tocar si ens endinsem en la vejetació podrem contemplar més restes d'aquesta antiga zona minera.

Anem baixant fins a passar un Rierol, des d'aqui es pot contemplar la Serra de la Petita.

Continuem fins arribar a la pista, la seguim cap a l'esquerra fins encarar de nou el lloc de sortida.

Presentació Diapositives

Perfil i Estadístiques

Punts més significatius, interessants i conflictius de la ruta

Resum
Distància: 6.418 Km. Àrea: 0.7 Quilòmetres quadrats.

Hora
Temps transcorregut: 4:45:59 h Temps en moviment: 2:30:18 h Temps aturat: 2:15:41 h

Alçada
Inici: 896.25 m. Màxima: 1182.79 m. Mínima: 893.19 m.

Desn. de pujada acumulat: 336.21 m.
Desn. de baixada acumulat: 339.02 m.

Mapa

Cartografia: Rasos de Peguera, Editorial Alpina (1:25.000)